Tuesday 31 December 2013

Apa Hukum Sambut Tahun Baru ??





Sempena tahun baru 2014, tergerak hati aku nak tulis blog. Ingatkan aku nak post sebelum 2014, tapi tak sempat. Jadi post ni secara rasminya menjadi post aku yang pertama dalam 2014. Yeay ! haha.  Kita selalu dengar, bila datangnya tahun baru, maka banyaklah maksiat yang di''langsung''kan oleh pasangan-pasangan bercinta. Bercinta laaa sangat (tangan di bahu, juling atas). Yang hairannya, orang Islam tu. Buat malu orang Islam je!


Apa hukum menyambut tahun baru ?



''Haram ke?'' Inilah pertanyaan sesetengah kawan-kawan aku. Sebenarnya sambut tahun baru ni tak haram, yang haramnya cara kita menyambutnya. Kalau kita menyambut dengan perkara maksiat seperti berzina ke minum arak ke apa ke (kalau nak senaraikan tu memang banyak la kan). Namun begitu, syarat-syarat seperti berikut mestilah diambil perhatian dalam sambutannya:-



* Sambutan tersebut dilakukan atas asas adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan. Bagaimanapun jika menyambutnya atas asas adat dan diisi dengan progam yang boleh membawa kesedaran keagamaan seperti kuliah Coutdown ke Ceramah Perdana Tahun Baru dimasjid-masji atau di surau-surau maka ada berpendapat ia adalah HARUS kerana ia termasuk di bawah umum kelebihan majlis ilmu. 




"Adat yang tidak bercanggah dengan Syara' boleh menentukan hukum sesuatu perbuatan dan tindakan"

* Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat.


* Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang bertentangan dengan kehendak Islam. 


* Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara'. Majlis sambutan tahun baru dengan penganjuran majlis ilmu sebagai mengambil sempena cuti umum adalah diharuskan.







Untuk pengetahuan, aku baru tahu hari ni (1.1.2014) sekolah-sekolah di seluruh Johor dah mula persekolah. Buat pertama kalinya aku tidak di samping keluarga semasa tahun baru. Huhu macam sedih je en. Selamat kembali ke sekolah kepada adik-adikku yang masih bersekolah. Sayang korang. Mmmuahh !


Semoga bermanfaat. Wallahu A'lam :)


1 comment:

Terima kasih atas komennya. :)