Friday 24 January 2014

Muka Berseri Menurut Islam


Assalamualaikum,

Apa khabar semua? Okay, hari ni aku nak cerita pasal petua jaga muka. Ya, memang tak dinafikan semua nak muka cantik, muka handsome, muka ''macam comel je, macam cantik je'', muka ayu, dan muka-muka yang seangkatan dengannya. Siapa tak nak muka cantik/handsome kan. Dengan segala malasnya aku menulis, aku letak jela gambar. Baru menarik sikit nak baca.




Dan dan dan lagi satu dengan ni . . .



In Shaa Allah dengan korang amalkan semua petua ini, muka korang akan berseri. Berseri untuk apa? Bukan untuk pikat boiperang/geliprank, tapi untuk orang berasa senang melihat kita, tenang je melihat kita, sejuk je melihat kita. Bila mereka da senang melihat kita, tenang tengok kita, mestilah senang dia nak berkawan dengan kita. Bila sudah berkawan dengan kita, sudah rapat dengan kita, maka senanglah kita untuk mengajak untuk buat baik, senang untuk berdakwah, senang untuk tegur kesilapan dia. Nampak?


Tapi korang janganlah berharap buat hari ni, lihat hasilnya esok. Memang aku lesing arr laa kan. Tapi tak mustahil jugak, mana tahu keajaiban berlaku. Kan? Tu diaaa. Haha. Kita kena istiqamah. Apa yang pernah dikatakan oleh Rasulullah yang bermaksud;

“Amalan yang paling disukai Allah adalah amalan yang dilakukan secara istiqamah (terus-menerus) walaupun ianya sedikit.” (HR Bukhari dan Muslim)

 Semoga sama-sama kita amalkan. Semoga bermanfaat. Wallahua'lam :)


2 comments:

Terima kasih atas komennya. :)