Tuesday 14 January 2014

Nineteen. My last teen.




Assalamualaikum,

Pada tanggal 8 Januari 1995 bersamaan 15 Syaaban 1415H, jam 0801 telah lahirnya seorang insan bernama Mohammad Hafiz. Eh, masa tu belum ada nama lagi, sehari dua lepas tu baru letak nama. Haha. Okay aku tak tahu nak cerita apa pasal ulang tahun kelahiran aku. Namun, bukan ni tujuan utama aku. Tujuan aku adalah untuk mengingati diri aku sendiri secara tak langsung mengingatkan semua orang. Haaa gituuu. Maaflaa sebab lambat update. Da hampir seminggu yang lepas da punn. Patutnya aku cerita pasal ulang tahun Nabi Muhammd hari ni. Hurmmmm.





Aku bersyukur ke hadarat Illahi kerana masih dilanjutkan usia sehingga ke hari ini. Aku bersyukur kerana masih diberi peluang untuk bertaubat. Aku beryukur kerana masih diberi peluang untuk merasa nikamat dunia. Sebenarnya, hari ulang tahun ni adalah peringatan tentang hadirnya kematian. Bukan peringatan bahawa kita ni panjang umur atau hidup selama-lamanya. Kadang-kadang kita terlupa tentang kematian dan sebab itulah wujudnya hari ulang tahun. Tapi bagaimana pulak dengan orang yang lahir 29 Februari?? Adakah dia jarang ingat tentang kematian?? Hahaha. Apa la korang ni. Ada-ada jee.

"Sebaik-baik di kalangan kamu ialah yang panjang umurnya dan baik amalannya" (HR At-Tarmizi & Ahmad)



Hukum memperingati hari lahir bagi umum umat Islam serta menyambutnya adalah harus selagi tiada perkara-perkara yang bercanggah dengan Islam. Bagaimanapun meraikannya dengan doa selamat atau aktiviti lain yang mendekatkan yang menyambut berserta yang disambut sebagai tanda syukur kita kepada Allah SWT itu adalah lebih utama. Pernah buat tak? Alhamdulillah.... 




Sesungguhnya benarlah bahawa manusia itu selalu lalai dan leka dan sering lupa oleh kerana terlalu cintakan dunia dan mengejarnya sedangkan yang dikehendakki ke atas seorang Islam itu ialah senantiasa mengingati mati dan bersedia untuknya.

 Ketahuilah, umur yang dikira daripada tarikh lahir itu hanyalah kayu ukur dan kehadiran sambutannya hadir setiap tahun hanya bagi mengingatkan diri kita akan kematian yang sebenarnya berjalan daripada saat ke saat dan bukannya tahun ke tahun sepertimana adat yang biasa kita amalkan.





 Tapi tu laa, biasanya orang sambut dengan beli kek, baling-baling telur, tepung, dan bahan-bahan lain  untuk membuat kek. Yang paling teruk yang pernah aku tengok sambut birthday dengan air kencing + air longkang + sisa makanan + 
budu + sampah + dll. Pengalaman ni time aku kat asrama la. Sekolah mana dirahsiakan bagi menjga aib. Haha menjaga aib la sangat. Tapi alhamdulillah laa aku tak pernah kena sambut sebegitu teruk walaupun sekadar lempar tepung. Biasalaa budak baik *wekkk*. Aku hanya disambut dengan ni .....


terima kasih kepada siapa yang terlibat


Apa?? Awek bagi? Crush bagi? Peminat bagi? Banyak la kau punya awek, crush, peminat. Ni semua member aku bagi dan diri aku sendiri yang bagi. 


black forest @ hutan gelap


Kek ni kawan aku bagi jugak, Ecar nama dia. First time aku makan Secret Recipe ni. Tak tahu pulak kek ni mahal. Thanks Ecarrr! Hurm jangan jealous ye semua. Tapi tak best la tahun ni birthday aku tak dapat ciuman dari parents terutama dari mak T_T. Namun, mak kata  nak bagi hadiah tapi mak kata kalau nak hadiah kena tunggu balik rumah dulu. Dah la cuti midsem ni aku tak balik T_T. Tunggu bulan 5 laa jawabnya. Aku rasa sampai sini je kut untuk coretan kali ini. Jika dipanjang umur lagi, bolehla aku bercerita lagi.


Semoga bermanfaat. Wallahua'lam :)




4 comments:

  1. mention nama ecar je ke? :/
    hadiah lain tak menarik la tu

    ReplyDelete
  2. kek secret recipe tuh dlm RM6.50... lbeyh kurang same macm harga satu coklat cadburyy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouh yeke? tak tahu pulak. kalau coklat cadbury tu berbaloi la jugak. ni kek kut. kecik je. hehe

      Delete

Terima kasih atas komennya. :)